Thursday, October 25, 2018

BBM3410/18 : Hati, Janganlah Bersedih

Assalamualaikum guys.. 

Hari ini aku nak kongsikan dengan korang semuat tentang sebuah syair yang bagi aku sangat menyentuh jiwa aku sebagai seorang anak yang baru kehilangan ibu. 

Bagi aku syair ini mempunyai perasaan yang sama dengan aku.. yang mengerti bagaimana aku terlalu merindukan ibuku di alam sana.. semoga syair yang aku kongsikan dari buku ini dapat mententeramkan jiwa kita yang sedang menangis

Ketika Ibu Tiada

Aku tuliskan untukmu duhai ibu
Bait-bait syair isi relung jiwaku
Aku isyaratkan di dalamnya duhai ibu
Tentang air mata yang mengalir

Tentang hati yang bimbang
Tentang fikiran yang tiada arah
Tentang kerinduan yang membara
Yang tidak dirasakan seorang pun!

Tentang kesedihan dalam dada 
Tentang kebahagiaan dalam kubur
Sejak kepermegianmu duhai ibu
Alangkah sedihnya aku

Mengusirku..menyelimutiku
Menyingkap rahsia pandanganku
Dalam diam aku merinduimu
Lalu aku bersujud dan bersabar

Aku lantunkan senandung syukur
Yang ada dalam relung jiwaku dan hatiku
Di tingkapmu ini duhai ibuku
Di sini dulu kita dalam naungan kebahagiaan,
Kita berbincang

Aku terdiam mengenangmu
Di sinilah kertas dan tulisan menceritakan
Di sinilah Masjidil Haram 
Di sinilah mushaf

Di sini iman yang membara
Engkau tidak tahu wahai ibu
Begitu juga aku tidak tahu bila aku bertemu yang menghidupkanmu?
Duhai ibu, aku sentiasa berdoa kepada Allah

Agar dia menyatukan kita di hari perjanjian
Disana bersama pemberi petunjuk
Di sana akan hilang kesedihanku
Hatiku yang menangis menjadi bahagia 
Sampai bertemu di hari itu, duhai ibuku

'
Aku petik syair ini dari buku "Don't Be Sad For Muslimah"

No comments:

Post a Comment

10 Ways to Lose Weight Without Dieting

Sure, you can lose  weight  quickly. There are plenty of  fad diets  that work to shed pounds rapidly -- while leaving you feeling  hung...